Jak začít psát blog, který vydělává peníze

Chcete si založit blog, který bude vydělávat?

Samozřejmě, že chcete. Kdo by taky nechtěl?

Mít blog, který vydělává, je práce snů. Vážně. Žádní klienti. Žádní zákazníci. Žádný šéf. Žádný rozvrh. Žádný strop toho, kolik si můžete vydělat. Pracujte, kde chcete. A asi sami přijdete na dalších alespoň 20 položek.

Pokud byste něco takového chtěli, jste na správném místě.

Věnuji se psaní několika blogů o různých tématech, které vydělávají samostatně i desítky tisíc korun. Některé blogy mají široký záběr, jiné jsou specifické na určitou oblast. Některé existují roky, jiné několik měsíců. Na žádném z blogů nic neprodávám a v zásadě veškeré příjmy pochází ze zobrazování reklam nebo affiliate/partnerských programů (o těch dále ve článku). Proč to říkám? Není to nemožné a když víte, co děláte, může se vám to také podařit. Možná ne hned, možná ne zítra, možná to bude chtít hodně práce a hodně vzdělávání, ale podařit se to může.

Na tomto webu popisuji, jak se to podařilo mně, co znám, co funguje, ale co také nefunguje nebo co funguje pro někoho nebo jen pro některou oblast blogování. Ne vše musíte poslouchat a ne se vším musíte souhlasit. A to je v pořádku. Kdybychom všichni dělali to samé, tak nikdo nebude lepší nebo horší. Snaha je se zlepšit a být nejlepší v tom, co děláme. 

Nevydělávám si (hlavně) tímhle blogem

Různých stránek typu „jak psát blog“ je spousta. Některé se soustředí na tvorbu obsahu, jiné na čistě technické věci, jiní začali tento blog psát, aniž by tušili, jak vlastně blogy opravdu psát. Můj hlavní zdroj příjmů nepochází z tohoto webu. Nevydělávám pouhými návody, ale weby, které jsou zcela mimo téma techniky nebo zpeněžování webů.

Mnoho lidí si založí blog o tom, jak založit blog (ne že by o tom v tu chvíli něco věděli), vydělají peníze tím, že vám ukážou, jak založit blog, a pak vám řeknou, kolik peněz vydělávají na tom, že vám řeknou, jak blogovat. Možná to funguje pro ně, ale ve skutečnosti nemají zkušeností s tím, jak psát o ničem jiném nebo jak si vydělat jakýmkoliv jiným způsobem.

Proč je to důležité?

To, že tento web není můj hlavní zdroj příjmů, je důležité, protože umím vydělávat i jinými a rozmanitějšími blogy. Bude tento blog jednou tak úspěšný jako jiné weby? Možná ano, možná ne. Podstatné je hlavně to, že umím vytvořit fungující blogy na řadu témat.

Poslouchat rady lidí, kteří píšou jen o tom, jak psát blogy, vás ve výsledku může stát peníze. Tito lidé nepíšou nutně špatně, ale jejich zaměření je tak úzké a specifické, že se v zásadě nedá aplikovat nikde jinde, případně je potřeba si velmi pečlivě vybírat, které rady poslouchat. Pro ty, kteří hledají rady, jak vlastně začít (což je vlastně název tohoto článku), ale může jít o velmi matoucí návody, které způsobí víc škody než užitku.

Nebudu vám zde ukazovat, jak vydělávat peníze blogováním o tom, jak vydělávat peníze (a to přesto, že právě tenhle web o přesně tomhle je).

Vysvětluji, jak spustit weby a blogy o koníčcích, zájmech, produktech, životním stylu a dalších tématech. Mnohé z nich lze nejlépe zpeněžit pomocí zobrazovaných reklam. Zpeněžení pomocí zobrazovací reklamy znamená svobodu blogovat a publikovat téměř o čemkoli chcete. Nemusíte pak publikovat článek „jak založit blog“, abyste vydělali peníze. To udělejte, když máte stabilní zázemí a opravdu víte, co děláte. Pak si teprve založte blog o tom, jak založit blog.

Co vám v tomto článku neukážu

Nebudu vás zasvěcovat do toho, jak přesně nastavit tu nebo onu službu. Návody mohu ukazovat v samostatných článcích, nebo tyto návody najdete v aktuální podobě přímo na stránkách daných služeb.

Místo toho vás provedu koncepty a konkrétními detaily toho, co musíte udělat, abyste svůj blog skutečně rozvíjeli. Mluvím o výběru tématu, zpeněžení blogu, tvorbě obsahu, technikáliích a mnoha dalších věcech, a to pokud možno tak, aby dané problematice mohl porozumět každý, i když není zrovna programátor nebo marketingový guru. 5adu věcí zde zase úplně dopodrobna popisovat nebudu a raději odkážu na články nebo sérii článků. které se danou problematikou zabývají více dopodrobna a uceleněji.

Pokud chcete koncepční návod na celkový obrázek toho, jak založit a rozvíjet blog, který vydělává peníze, čtěte dál.

Pro koho je tento návod/blog určen?

Tento článek ale i celý tento web mají pomoci těm, kteří chtějí založit blog, nebo již blog mají, ale nefunguje podle představ, případně i pro ty, kterým blog funguje, ale hledají nové nápady nebo způsoby, jak projekt rozjet ještě lépe.

Měli byste najít informace pro začátečníky, ale i pokročilé, kteří už mají zavedený tematický web.

Co od svého blogu očekávat

Váš blog pravděpodobně nevyroste přes noc. Stává se to, ale nepočítejte s tím. Blogování a vydělávání si blogováním je běh na delší trať, Je potřeba trpělivost, důslednost a práce. Ano, tady se ukazuje, že možná nejde o takovou práci snů, jako jsem popisoval v prvním odstavci článku. Možná bude trvat měsíce, než vyděláte první korunu, možná roky, než bude právě váš blog vydělávat nějaké slušnější peníze. Možná se to nepodaří nikdy, možná ale také mnohem mnohem dříve.

Tak či onak je naprosto zásadní, aby vás práce na blogu bavila. Jestli se musíte pokaždé přemáhat, abyste vůbec něco udělali, asi to prostě není pro vás, nebo je potřeba vymyslet jiný blog, který vás bude bavit více, případně usoudit, že blogování prostě není to, co by vás naplňovalo, i se všemi výhodami, které to může přinášet.

Nad blogem nebo více blogy strávíte spousty času, takže jestli vás to obecně nebude bavit, asi nemá smysl se trápit a je lepší dělat něco jiného. Blogování nemá být utrpení, ale něco, co vám jde, baví vás. Váš blog je takové dítko, které si chcete vypiplat od základů, neustále vylepšovat, a když víte, že je něco špatně, tak to mělo být opraveno nejpozději včera.

Kdy od svého blogu očekávat reálné výsledky?

Nečekejte reálné výsledky během prvního roku, realisticky pak rozjetí úspěšného blogu trvá alespoň 2 roky. A to i v případě, že neděláte žádnou velkou chybu a publikujete nový obsah.

Psaní obsahu na cizí nebo vlastní weby se věnuji řadu let, a občas si člověk uvědomí nějakou novou vychytávku nebo prostě své vlastní chyby. Pokud již víte, jak blog založit a rozjet, může být proces u dalšího webu daleko jednodušší a rychlejší. Je ale obecně lepší počítat s tím, že to prostě bude trvat a blog vám má sloužit hlavně jako zábava, která má potenciál vydělávat (klidně i obrovské) peníze, a neměli byste tedy okamžitě odejít z práce, věnovat se blogu na plný úvazek a doufat, že hned vyděláte desítky tisíc měsíčně.

Někdy se také stane, že postup, který fungoval 9x, podesáté selže. Některá témata jsou prostě složitá nebo vyžadují postupy, které třeba (zatím) neznáte. Nebo vyžadují prostě mnohem více času a úsilí, a tedy zákonitě také trpělivosti.

Někdy to není nutně vaše chyba a někdy je lepší nějaký web prostě vzdát, i když jsme měli velké oči. Naopak má smysl občas vyzkoušet i zaměření webů, které zpočátku nevypadá naprosto fantasticky, ale může se ukázat, že právě to je způsob, jak vydělat velké peníze velmi snadno.

Jak založit blog nebo jednoduchou webovou stránku

Špatnou zprávou je, že založení blogu vyžaduje jistou dávku šikovnosti a úsilí, hlavně jestli je to váš první web.

Jestli si blogování chcete opravdu jen vyzkoušet, není vůbec nic špatného na tom zbytečně neutrácet a vše si osahat a přijít na to, jestli vás to vůbec baví. Pozor, to neznamená jít do řešení zdarma, které nakonec mohou přinést spíše problémy, a za těch pár desítek nebo stovek korun to nestojí, hlavně když by se opravdu povedlo blog rozjet. Na mysli mám hlavně založení webu na různých platformách typu Blogger, Webnode, WZ.cz a další, kdy byste pak měli web na stránkách typu vášblog.blogspot.com, vášblog.wz.cz nebo vášblog.webnode.com. Podobných služeb existuje řada a vyhněte se každé z nich, pokud vám jde o to, aby blog byl opravdu váš a vy jste z něj chtěli také něco vydělat.

Možná jsou tyto platformy zdarma, ale nemáte kontrolu prakticky nad ničím, a prostě to dlouhodobě vypadá blbě. Tohle nedělejte a web si založte na své vlastní doméně. Převádění existujícího blogu z těchto služeb na vaši doménu je komplikované a zaděláváte si dlouhodobě na problémy. Nestojí to za to, opravdu ne, hlavně když vám jde i o nějaké výdělky. Investice blogu v řádu stokorun ročně za tohle opravdu stojí. To je v praxi odpuštění si pár kafí ze Starbucks nebo vynechání jedné návštěvy kina.

Na začátku je v pořádku jít po levnějších variantách sdíleného hostingu, který stojí v řádu desítek korun měsíčně. Není to ideální pro velké weby s velkou návštěvností nebo aplikacemi náročnými na výpočetní výkon. Na začínající web s takřka nulovou návštěvností, kde je hlavně text a obrázky, jde ale o velmi příjemnou variantu, kterou i začínající bloger v pohodě utáhne, aniž by měl pocit, že do svých stránek investuje přehnané peníze. Převod na dražší varianty, když/až blog vyroste, je typicky otázkou pár jednotek až desítek minut.

Koupě domény a založení hostingu je navíc snadné, a každý další web je pak otázkou chvilky.

Výběr tématu / niche / niky

Niche, česky nika, je téma nebo segment nějakého trhu. U blogování se pak význam niche používá prostě jako zaměření webu, a tato definice mi zcela stačí. Setkáme se se všemi sepsanými výrazy a je fajn je znát, já budu typicky používat termíny „téma“ nebo „niche“ (čti nýš), protože jsem na to zvyklý z anglických webů, které mi typicky slouží jako zdroj a inspirace. V českém prostředí nebo na různých konferencích a srazech se zase setkáte s výrazem nika, který je dobré znát, ale sám jsem k němu nikdy nepřirostl, takže ani na tomto webu se s ním moc nesetkáte.

Prvním krokem je vymýšlení nápadů na témata webových stránek. Nelze jednoznačně říci, o čem byste měli psát, takže se sami sebe zeptejte:

  • Co vás baví?
  • V čem jste dobří?
  • O čem toho hodně víte?
  • Pracujete v odvětví, o kterém můžete blogovat?

NEBO

  • Niche si můžete vybrat podle toho, co podle vás vydělá hodně peněz. Mnoho lidí takto uspěje, a pokud jste opravdu namotivovaní, může to fungovat.

Ideální je průřez, tedy něco, co vás baví, co se hledá, ale i co vám bude potencionálně vydělávat.

Další hlediska pro výběr niche:

Široká vs. úzká niche

Zaměření může být poměrně široké, nebo velmi úzké. Témata jako „technologie“ nebo podmnožina technologií „mobilní telefony“ jsou opravdu velmi široká. Oproti tomu web čistě o iPhonech už nabízí poměrně úzké a jasné zaměření, které čtenáři velmi snadno pochopí, a milovníci těchto mobilů budou vědět, že pokud chtějí o svých miláčcích něco nového zjistit, mohou přijít na váš web. Pro vás to také nebude znamenat, že píšete o všem, ale že máte téma, které je sice poměrně úzké, ale námětů na články je stále v zásadě nekonečno.

Pokud se chcete zaměřit na širší témata, může poměrně slušně fungovat affiliate marketing. Také můžete být výrazně flexibilnější v tom, o čem píšete. Naopak úzká témata jsou skvělá pro budování pravidelné návštěvnosti i zaměření e-mailových kampaní, které se velmi snadno cílí na ty, kteří vám svojí e-mailovou adresu zanechali.

Nelze jednoznačně říci, jestli jít po širokých nebo úzkých tématech. Za sebe osobně mohu říci, že se mi častěji stává, že na weby chybně vybírám až moc široká témata, a časem spíše osekávám, než že bych byl někdy svázán výběrem až moc úzkého niche. Pokud by se to někdy stalo, není pak zase takový problém založit nový blog o novém perspektivním tématu s jinou vyhraněnou niche.

Potenciální návštěvnost

I zde je potřeba udělat nějaký průzkum, a nespoléhat se na „když to postavíš, tak oni přijdou„. Pokud chcete webem vydělávat, zvlášť pak zobrazováním reklamy, je potřeba poměrně vysoká návštěvnost. Můžete se zaměřovat na témata, která vydělají i při nízké návštěvnosti díky affiliate marketingu (o kterém se více rozepisujeme níže), ale obecně chcete vybírat témata, která se hledají a která mají potenciál přilákat hodně lidí.

Placené nástroje jako Ahrefs jsou sice na použití velmi příjemné, ale nejlepší je na začátku jít do služeb typu Návrh klíčových slov od Seznamu  nebo Keyword Planner od Googlu, tedy nástroje dvou u nás nejpoužívanějších vyhledávačů. Nastavení Keyword Planneru u Googlu je o něco složitější, ale klidně vám i postačí samotný Seznam, který zprovozníte během chvilky.

Co je to velká hledanost?

Měli byste si udělat představu o tom, jaké jsou nejhledanější slova ve vašem vybraném tématu. Pokud hlavní klíčové slovo vašeho tématu má v řádu desítek tisíc hledání měsíčně, tak je to velmi dobrá zpráva, že půjde o vyhledávané téma, které pravděpodobně bude obsahovat také spoustu možností, o čem psát. Pokud hlavní klíčová slova mají jen tisíce vyhledání měsíčně, můžete zapátrat dále, ale možná bude lepší niche malinko rozšířit, a tato klíčová slova zakomponovat do článků. než kolem nich postavit celý web.

Vysoká návštěvnost se může lišit téma od tématu, a i poměrně málo navštěvované weby mohou vydělávat velké peníze díky tomu, že propagují nebo odkazují na velmi lukrativní obory. Obecně můžeme začít vydělávat peníze při vyšších tisících čtenářů denně, kteří by měli znamenat výdělek v řádu desítek tisíc korun měsíčně, což už je velmi slušný zisk z blogu, který je navíc v ideálním případě relativně pasivní (pořád se o blog musíme starat, ale ziskovost má vysokou setrvačnost, pokud jsme správně vybrali téma).

Druhým krokem je seznámení se s hlavními modely blogování. S tím vám pomohu níže tím, že uvedu hlavní způsoby, jak můžete z webu generovat příjmy.

Co když je v daném niche velká konkurence?

Velká konkurence znamená, že je zde pravděpodobně i velký potenciál a velmi slušná příležitost. Obecně záleží, jak si v daném tématu věříte a jak moc jste schopni poukázat na to, jaké chyby konkurence dělá a které dokážete odstranit tak, abyste byli vy ti nejlepší. Pokud konkurence opravdu nespí na vavřínech, má dlouhou historii a svoji práci odvádí skvěle, asi je možná lepší si i velmi vyhledávaná témata rozmyslet. Naopak u řady témat je sice konkurence, ale nemuselo by být tak složité ji překonat, protože články jsou zastaralé, design webu hnusný a všeho všudy s troškou práce nebude problém tyto weby překonat.

Získávat vysokou návštěvnost je prostě klíčem k úspěchu k vydělávání peněz blogováním. Tak to je a nic moc s tím nejde dělat. Nebojte se tedy trochy konkurence, a soustřeďte se na to, abyste vy sami dělali práci co možná nejlépe a váš blog bylo to nejlepší a nejhodnotnější, co na internetu o daném tématu lze najít.

Co když nelze vydělávat pomocí affiliate marketingu?

Affiliate marketing nebudeme v tomto článku probírat zase tak do hloubky (k tomu slouží tento článek), ale principiálně jde o to, že „dohodíme“ nějaké službě zákazníka, a pokud ten něco koupí, my dostaneme provizi. Ta se může pohybovat v řádu jednotek až desítek procent z prodeje, nebo může jít i o fixní částku.

Některá témata jsou na affiliate marketingu založená, jiná se vyloženě nehodí. To, že váš web prostě nebude vydělávat na affiliate marketingu, neznamená, že byste měli házet flintu do žita. Existuje řada dalších příležitostí, a hlavně zisk ze zobrazování reklam, který je u nás poměrně podceňovaný. Nemusíte tak nutně chválit nebo psát další a další recenze, jen aby fungoval affiliate, ale naopak si pak sami vybíráte témata, o kterých blogujete.

Vydelávání peněz
Foto: Pixabay.com

Jak vydělávat peníze pomocí svých stránek (model monetizace)

1. Příjmy z reklamy

Nepodceňujte potenciál zobrazovaných reklam. Často uslyšíte, že jde o okrajový příjem, a že hlavní zdroj příjmů leží někde jinde. Pro některé weby to může být pravda, ale pro blogy je naopak zobrazování reklam víceméně hlavním zdrojem příjmů a nejlepší možností, jak obsah a návštěvnost zpeněžit.

Na zobrazování reklam lze vydělat moc pěkné peníze. Výběr správné reklamní sítě pak není složitý a AdSense nikdy nebude krok špatným směrem.

Kombinovat affiliate a reklamy je samozřejmě také velmi dobrý nápad, pokud to daná niche umožňuje, ale rozhodně neplatí, že reklamy tvoří jen malý podíl ze zisku. Může to tak být, ale nemusí.

Měli byste reklamou prošpikovat celý web?

Vyzkoušejte to a pak otestujte příjmy bez ní. Obecně pár velmi dobře umístěných reklam bude vydělávat většinu peněz, takže reklama skoro všude zase takový přínos nemá, a spíše bych šel umírněnější cestou s opatrným testováním. Pokud nějaká reklama vydělává peníze a není hnusná (tedy se lidi nezhrozí a neodejdou), tak na webu má smysl. Pokud nějaká reklama nevydělává nic, tak jí klidně odstraňte.

2. Příjmy z affiliate / partnerských programů

Affiliate jsme párkrát o něco výše, ale pro někoho jde možná o nový termín. V praxi to funguje tak, že obchodníci vám poskytnou speciální odkaz. Pokud se čtenář vašich stránek přes tento odkaz proklikne na web obchodníka a utratí nějaké peníze, vy dostanete provizi z tohoto prodeje (nebo i prodejů dalších). Obchodník tak má navíc další marketingové kanály, kterými může propagovat své produkty, a provize je prostě jen cena za to, že někdo jiný tyto produkty propaguje.

Affiliate marketing je poměrně běžný a setkáte se s ním u řady e-shopů. Existují i celé affiliate sítě, které shromažďují a provozují affiliate pro obchodníky, kteří se do těchto sítí přihlásí.

Pokud máte blog třeba o rybaření, můžete psát o svých oblíbených rybářských prutech a doporučovat obchody, kde se dají koupit. Proč pak nemít nějakou provizi z toho, že někomu dohodíte zákazníka, no ne?

Affiliate marketing je také skvělou volbou, když přijde na monetizaci webu, a často zjistíte, že o něčem píšete, doporučujete nějaký web, ale nemáte z toho nic. Můžete zjistit, že byste díky affiliate marketingu a doporučení stejného obchodu přes dodaný odkaz vydělali nějaké peníze. Třeba malé, ale korunka ke korunce udělá majlant, a navíc jde o pasivní způsob příjmu.

Přihlášení se do affiliate programu je typicky otázka chvilky, ale obvykle je potřeba, aby byl váš web schválen, než se můžete do propagace zapojit. Než se tak začnete zběsile hlásit do všech programů, dejte si práci s tím, aby váš web vypadal k světu a měli jste reálně nějaký obsah, kterým můžete tu nebo onu službu propagovat.

3. Prodej

Vydělávat můžete prodejem licencí, produktů digitálních či fyzických, nebo můžete prodávat své vlastní výrobky či služby, tutoriály nebo cokoliv dalšího, co se hodí (nebo i nehodí) k tématu vašeho blogu. Může to fungovat, ale osobně s tímto druhem zpeněžení mám nejmenší zkušenosti.

Pokud berete blog jako prostředek k získávání klientů, je toto dobrá cesta. Pokud chcete, aby blog vydělával spíše pasivně, nebude prodej úplně to pravé ořechové.

Jak založit blog (technická stránka věci)

Máme vymyšlené téma webu a alespoň zhruba, jak by web měl dlouhodobě vydělávat? Je načase web reálné založit. Pokud tohle děláte poprvé, může to vypadat hodně děsivě, a nebudu lhát, ono to trochu děsivé i je. Řada věcí okolo toho jak koupit doménu, co je to webhosting nebo jak reálně publikovat první článek, prostě trvá. Jakmile to zvládnete poprvé, je každý další web otázkou chvilky, ale ten první prostě bolí, a je potřeba se nějaké věci naučit.

Nepoužívejte blogovací platforma zdarma

Zde ještě jednou varuji před využíváním různých platforem typu Blogger, Webnode a dalších, které za vás tohle „vyřeší“ tak, že máte svůj web na cizí platformě a podivnou doménou a v zásadě bez možností web upravovat (kromě výběru předdefinovaných šablon). Pokud to myslíte s webem vážně, téhle možnosti se vyhněte. Nejsou sice úplně k ničemu a jsou případy, kde se hodí, ale pokud chcete vydělávat webem, tak touto cestou nechoďte, a to ani v úplných začátcích.

Tímto způsobem nebudete na webu vydělávat, vypadá to amatérsky a pokud by se stalo, že web opravdu vyroste a by ho budete chtít přesunout na svojí doménu, tak bude velmi složité, ne-li nemožné to udělat tak, abyste nepřišli o čtenáře. Navíc se pak stejně musíte vše naučit, a jen jste vše odsunuli na později s řadou dalších problémů. Je MNOHEM lepší to udělat rovnou správně a pak případně ladit detaily nebo přešlapy, než se hned prvním krokem vydat do trní se železnou koulí na noze a hromadou štěrku v botách. 

Nemůžete se dočkat, až konečně začnete psát? Nic nebrání tomu si články připravit předem a publikovat je, až bude web připravený. Tvorba webu je běh na dlouhou trať, a ty dny až týdny, než si vše osaháte, zjistíte a zřídíte, jsou vlastně nicotné. Jestli jste namotivovaní teď, a bojíte se, že z vás nadšení přejde, než web zprovozníte? Znovu platí, že by toto měla být překážka k něčemu, co by vás mělo bavit dlouhodobě. Krátkodobá motivace u blogování bohužel nemá moc smysl, pokud je nehrazena okamžitým zájmem o něco jiného.

Vymyslete a najděte dobrý název domény

Doména je adresa webu, kterou čtenáři zadávají do internetového prohlížeče. Doména tohoto webu je vydelavejwebem.cz. Výběr domény je základ, který může trvat 3 minuty, nebo také týden. Je to značka webu a to, co lidé budou zadávat do internetového prohlížeče.

Doména by měla odrážet, o čem váš web je, a to úderným a přehledným způsobem. Některé weby typu Alza.cz, Rohlik.cz a další mají doménu, která neznamená nic nebo nutně neodráží zaměření webu, ale vybudovaly si tak silnou značku, že je dnes prostě známe. Pokud bychom neznali Alzu, asi bychom si z názvu domény neodvodili, co na webu najdeme. To samé Rohlik.cz, kdy rohlík je alespoň reálné slovo, ale tak obecné, že bychom z něj samotného nevyčetli, o co na webu samotném jde a v čem firma podniká.

Je to také cesta? Může být, nutně bych se něčemu podobnému nebránil, ale osobně bych doporučoval, aby název domény reálně odrážel, o čem web je, a čtenář na první dobrou věděl, aniž by znal vaši značku, co asi tak na webu najde.

Při výběru domény si dejte pozor, abyste dané téma nezúžili až moc. Pokud byste psali třeba o rybaření, tak dobrá doména nebude něco typu RecenzeRybarskychPrutu.cz, protože by čtenář celkem oprávněně očekával, že se na webu budou nalézat pouze recenze rybářských prutů. Jestli je to to, co opravdu chcete dělat, tak není problém, ale pravděpodobně budete chtít psát o něčem jiném (třeba kde chytat ryby, jak chytat ryby, nebo sem tam i nějakou recenzi rybářského člunu).

U výběru domén bych také doporučoval následující:

  • Doména má odrážet zaměření webu a nějak souviset s tím, o čem web je
  • Čím kratší, tím lepší
  • Mělo by být snadné doménu nadiktovat. Z toho důvodu bych se vyhýbal cizím slovům, která je nutné vyhláskovat. Napadá mě příklad z rádia u reklamy na firmu Aditeg, kdy musí na konci vždy ještě dodat, že se na konci opravdu píše G jako Guma, a ne K, které je slyšet, když si název firmy přečtete nahlad. Lidé ne vždy ovládají angličtinu nebo jiný jazyk, a cokoliv, co jde napsat chybně, je nutné brát v potaz. Proto bych volil slova, u kterých je šance na napsání špatné verze minimální, a pokud můžete klidně kupte všechny možné překlepové verze, a ty pak správně přesměrujte na správnou doménu
  • Vyhnul bych se pomlčkám

Ověřit, jestli je doména zabraná, nebo jestli ji můžete koupit, můžete i libovolného registrátora domén (viz série článků v tabulce níže) nebo přímo u správce .cz domény NIC.cz. Na stránce zadáte doménu končící na .cz, a pokud vám vyskočí stránka, že záznam nebyl nalezen, tak můžete doménu koupit. Pokud naopak uvidíte, že doména je zaregistrována, bude potřeba (pokud k tomu neexistuje opravdu pádný důvod) vymyslet doménu jinou.

WordPress
Foto: Pixabay.com

Koupě domény, zřízení webhostingu a založení webu

Technickým věcem toho, jak si koupit doménu, založit webhosting a všemu dalšímu, co by se vám mohlo hodit, se věnujeme v samostatné sérii článků. Kromě toho se také podíváme na to, jak si založit web na WordPressu, což je redakční systém, který byl původně vytvořený pro jednoduché vytvoření blogu, i když jste neoplývali technickými znalostmi. Dnes je WordPress zdaleka nejpoužívanějším redakčním systémem pro správu webů (přes 40 % webů jede na WordPressu), a má to svůj důvod, a nejen ten, že je tento redakční systém úplně zdarma.

WordPress je v základu dělaný tak, že nemusíte kódovat nebo se vyznat přesně v tom, jak weby fungují. Jde redakční systém, který je uzpůsoben pro ty, kteří chtějí prostě začít co nejjednodušeji, ale který zároveň umožňuje řadu změn a úprav pro ty, kdo se v ódech hrabat chtějí. To je ideální i pro ty, kdo teď začínají. Blog spustíte rychle, ale časem si ho můžete ladit, vylepšovat a přidávat své vlastní funkce. Úpravy v kódech a přidávání funkcí je otázkou chvilky a díky tisícům rozšíření a šablon si svůj web uzpůsobíte přesně tak, jak chcete.

WordPress mám osobě hodně rád, všechny moje weby na něm také jedou a rozhodně to funguje. Nejsem programátor ani vývojář, a opravdu hodně oceňuji to, že prakticky všechno jde udělat velmi snadno přes doplňky nebo snadné vložení kódů.

Nebudeme tu probírat úplně všechno, na to slouží jednotlivé články, které se vším zaobírají více dopodrobna, ale pokud přemýšlíte o řešení, WordPress je prostě správnou volbou pro prakticky jakýkoliv typ blogu.

Tvorba obsahu

Pokud jste si prošli články a máte založený a připravený web, je načase tvořit obsah. O tom, jak se obsah tvoří, tu máme celou jednu kategorii v menu webu. Po rozkliknutí této položky najdete řadu článků, které se obsahem webu zabývají, najdete zde tipy na zajímavé nástroje, ale také klíčové schopnosti a dovednosti blogerů nebo copywriterů, ale třeba také jak najít nová témata, ve kterých můžete prorazit a přilákat nové čtenáře.

To, jak napsat dobře článek, není otázka jednoho kratšího návodu, ale jde o dlouhodobý proces, zlepšování a trénink. Články, které jsem psal před rokem, mi dnes připadají hrozné, a za ty před 3 lety se klidně i zastydím. Psaní obsahu je nikdy nekončící cesta, a i ti nejlepší se mají kde zlepšovat.

Důležité je ale začít. Že to třeba hned nepůjde? To je normální. Že prvotiny nepůjdou dobře číst a nebudou tak kvalitní, jak jste si vysnili? To je normální. Že z vás není okamžitě spisovatel? To z nikoho. Každý ale někde začal, a i nejlepší spisovatelé světa potřebovali nějaký ten trénink. Možná bude tvorba obsahu to, co vás bude naplňovat nejvíce.

Tvořit ale začněte, a i když to možná bude bolet, nechte si své texty zkontrolovat a neúprosně zkritizovat. Nejde jen o gramatiku nebo překlepy (pokud toho není moc, tak se tyhle chyby dají snadno odpustit), ale srozumitelnost, čitelnost, formátování, zvolení obrázků atd..

Shrnutí a co nás čeká dál

A tady článek ukončíme. Nemá jít o nejrozsáhlejší a nejpodrobnější návod toho, jak začít psát blog. Podrobnější návody najdete v rubrikách, kde se různým aspektům blogování zabýváme podrobněji, ale také soustředěněji v jednotlivých článcích. Pokud vám web pomohl, budu samozřejmě rád, když se o něj podělíte i s ostatními perspektivními blogery, a pokud se vám něco nelíbilo, s něčím nesouhlasíte nebo se vám něco v jakémkoliv článku zdá jako blbost, neváhejte mě kontaktovat a dát mi co proto, aby ty články další dopadly zase o něco lépe.

Back to top button