Zpeněžení

Co je affiliate marketing a jak přes programy vydělávat

Co je affiliate marketing

Affiliate marketing je proces, kdy partner získává provizi za propagaci produktů někoho jiného. Partner píše o něčem, co má rád, co se mu líbí, a tak tento produkt nabízí také ostatním. Pokud lidé díky těmto doporučením produkt zakoupí, získává partner provizi z prodeje. Může jít o prodej první, ale často i nějaké další (zákazník nám tedy může zajistit provizi hned několikrát, než z našeho affiliate vypadne). Prodej je sledován prostřednictvím partnerských odkazů z jedné webové stránky na jinou.

V praxi to tedy probíhá tak, že například nějaký e-shop prodává řekněme rybářské náčiní. Vy máte webové stránky právě o rybaření a sem tam píšete recenze na nějaký rybářský prut nebo cokoliv, co sami u rybaření používáte. Sice sami toto náčiní neprodáváte, ale proč nedostat nějakou provizi, když si díky vaší recenzi někdo něco koupí z partnerského e-shopu?

Naše práce je tak najít e-shop, který nabízí affiliate spolupráci, do které se přihlásíme. Získáme speciální odkazy, díky kterým pak e-shop pozná, že lidé opravdu přišli od nás, a my pak tyto odkazy využíváme k propagaci celého e-shopu nebo třeba jen jednotlivých produktů. Pokud se prodej opravdu uskuteční, typicky dostaneme provizi v řádu jednotek procent, ale v závislosti na oboru může jít i o mnohem více.

Jak funguje affiliate marketing?

Základy toho, jak vše funguje, už víme. Proč ale vše funguje a affiliate mají v oblibě prodejci i partneři (tedy ti, kdo produkt propagují)? Ne nadarmo je affiliate v zásadě vždy zmiňován jako jedním ze základních zdrojů příjmu pro blogery spolu se zobrazováním reklam. I když usoudíte, že pro váš typ blogu se affiliate třeba nehodí, je minimálně dobré vědět, o co jde a mít vždy otevřené oči, jestli by se náhodou nedalo affilu využít pro zvýšení zisků.

Výhody pro prodejce

Další marketingový kanál

Masáž reklamou v rádiu, v televizi nebo ze zobrazovaných reklam na internetu je sice stále velmi používaný a oblíbený způsob propagace takřka čehokoliv, ale také to má své meze. Díky affiliate marketingu mohou jejich produkty propagovat, recenzovat nebo obecně doporučovat skoro všichni další formou propagace, čímž se otevře další marketingový kanál. Blogeři, kteří si vybudovali jméno tím, že se v něčem vyznají, mohou velmi účinně přitáhnout zákazníky, kteří již chtějí něco zakoupit.

Přes affiliate se tak prodejce může dostat ke zcela novým potenciálním zákazníkům, které jiné druhy marketingu zcela minuly. Já osobně například nekoukám na televizi, rádio poslouchám maximálně v autě, kterým jezdím zřídka, a na reklamu na internetu jsem naposledy kliknul asi tak před rokem, a to ještě omylem. Klasickými kanály se tak ke mně reklama jen tak nedostane, takže jsem zrovna typ člověka, ke kterému se nový produkt a doporučení nejčastěji dostanou právě přes informační články na internetu, které jsou pro propagaci skrz affiliate jako dělané.

Platba až při prodeji

Obrovskou výhodu má affiliate marketing pro prodejce v tom, že provizi platí až když nový zákazník opravdu něco koupí. Nepovedená kampaň v televizi nebo na zobrazení reklamních bannerů se může velmi prodražit, když prostě lidé nepřijdou a nic nekoupí. U affiliate partnerství takřka neexistuje riziko ztráty peněz, protože pokud žádný člověk, který přišel přes odkaz partnera, nic nekoupí, tak prodejce ani nic nevyplácí (alespoň většinou, viz dále ve článku).

Výhody pro partnery

Teoreticky neomezený příjem

Samozřejmě je to lehce nadsazené, ale díky affilu je možné si vydělat opravdu velmi pěkně a řada webů je zcela založená na affiliate propagaci a výdělku z provizí. Zvlášť u velmi prodávaných nebo používaných produktů se mohou výdělky velmi pěkně vyšplhat a stát se základem našich zisků z webu, aniž bychom kdy sami cokoliv prodali.

Pasivní příjem
Foto: Pixabay.com

Pasivní příjem

Slovíčko „pasivní“ možná není stoprocentní, ale zase tak daleko od pravdy to není. O blog se vždy budeme muset starat a na propagaci nebo kampaních pracovat, na druhou stranu také mohou příležitosti pro affil vznikat zcela přirozeně, aniž bychom se nějak aktivně snažili.

Často zjistíme, že na blogu už něco chválíme, odkazujeme na prodejce, ale nic z toho nemáme, i když lidé na tyto odkazy klikají. Přesně tyto odkazy chceme využít k našim ziskům. Že rovnou nepůjde o velké peníze? To přeci nevadí. I pár desítek nebo stovek korun měsíčně navíc, které dostaneme bez další práce, se přeci počítá.

Snadný začátek propagace

Zatímco prodej čehokoliv vyžaduje poměrně důkladnou přípravu a investici, ať jde o logistiku, nákup, výrobu nebo třeba zákaznická podpora, placení, balení, odesílání a cokoliv, co s prodejem souvisí, nic takového affiliate partneři nemusí řešit.

Začít cokoliv propagovat v rámci blogu je velmi rychlé a snadné. Nic jako tyto e-shopy nemusíme řešit a veškeré starosti s tím, aby se produkt dostal k zákazníkovi, není na nás. Ušetříme si spoustu starostí a investic. Přinejhorším prostě nic nevyděláme, a rozhodně si lze představit mnohem horší scénáře.

Jsme hodnoceni za výkonnost

Affiliate marketingu se také někdy říká výkonnostní marketing. Je to dvojsečná zbraň, ale za mě platí, že jde o výhodu. Zatímco někdo v zaměstnání je placen od toho, kolik času prací stráví, my jsme placeni od toho, jak účinná je naše propagace. Naší motivací je tak dělat práci především opravdu dobře a na svém blogu pracovat, což se přímo promítne do toho, kolik si vyděláme (nejen affilem).

Motivace dělat věci dobře je opravdu velmi silná čarodějka. Neznamená to, že nemáme dělat nic jiného, ale naopak tu můžeme mít vidinu velmi pohodlného pasivního výdělku, který si zasloužíme tím, že náš blog je prostě to nejlepší, co na webu najdeme.

Síla SEO

Pří psaní blogů je návštěvnost z vyhledávačů typicky zcela stěžejní. Optimalizace pro vyhledávače (SEO) se tak stává naším denním chlebem. Nejde o vyloženě jednoduchou práci a obsáhnout všechna témata, která se s vytvořením úspěšného webu/blogu pojí, je nikdy nekončící práce a spousta studia. A to je dobře!

Už jsou (snad) navždy pryč doby, kdy vyhrál ten, kdo nějak zneužil vyhledávacích algoritmů. Dnes vyhrává technicky dobře zvládnutý web a hlavně prvotřídní obsah, který je užitečný pro čtenáře. Vyhledávače dnes ocení kvalitu, takže i z vašeho blogu by mělo být vidět, že jste si opravdu dali záležet.

Zde také platí, že pokud se vám podaří podchytit klíčová slova, která cílí na lidi, kteří opravdu již chtějí nějaký produkt koupit, mohou tyto stránky, na které jste ve vyhledávání vysoko, vydělávat opravdu krásné peníze, což by se například zobrazováním generických reklam nemohlo podařit.

Affiliate přes sociální sítě
Foto: JumpStory

Síla e-mailových kampaní i sociálních sítí

Sbírat od čtenářů kontakty a následně jim zasílat pravidelné zpravodaje s odkazy na vaše nové články, je sice starý, ale velmi osvědčený způsob propagace. Díky těmto kampaním můžete oslovit i články, které třeba ze SEO hlediska tolik nefungují, ale čtenáři je i tak mohou díky odkazu v mailu přečíst a můžete je něčím zaujmout.

Zde platí, že váš blog by měl mít úzké zaměření (niche), abyste neposílali newslettery jaksi náhodně, ale aby v nich vaši čtenáři našli zajímavosti, ke kterým se přihlásili.

Skvělá je také možnost propagovat na sociálních sítích. Affiliate odkazy můžete umisťovat na facebookové stránky, Instagram, YouTube, Pinterest nebo v zásadě kamkoliv, kam to dovolují podmínky prodejce a dané sociální sítě.

I nízká návštěvnost může znamenat vysoké zisky

Affiliate marketing je obecně lepší s vysokou návštěvností, ale pro úspěch na náš web nemusí nutně chodit tisíce nebo desetitisíce lidí denně. I relativně nízká čísla mohou generovat vysoké zisky, pokud jsme schopni čtenáře zkonvertovat k prodeji, cílíme na prodejní klíčová slova a máme i vyšší provizi z prodeje.

Affil odkazy vypadají, jak chceme

Vzhled zobrazované reklamy si často nevybereme, zatímco s affiliate odkazy si můžeme často hrát mnohem lépe. Můžeme je umístit do tlačítek, jako proklik přes obrázek, nebo může jít prostě o běžný odkaz v textu. Díky tomu odkazy vypadají mnohem lépe a daleko méně rušivě, než klasické reklamy. Alespoň tedy pokud to tak sami chceme.

Jak začít s affiliate marketingem

Začátek je poměrně snadný a jen jde o to najít ty prodejce, kteří reálně nabízí nějakou formu affiliate spolupráce. Pokud tato spolupráce existuje, typicky odkaz na podmínky najdete ve spodní části stránek prodejců, obvykle pod pojmy jako „Affiliate“, „Partnerský program“, „Vydělejte si“ a tak podobně. Pokud nic takového nemůžete najít, můžete zkusit pogooglit něco typu „FIRMA affiliate“.

Pokud partnerský program najdete, stačí jen rozkliknout, přečíst podmínky (co smíte, co nesmíte, jaká je provize atp.) a přihlásit se. Někdy je schválení automatické, častěji je potřeba chvilku počkat, než bude váš web schválen. Po přijetí vašeho webu dostanete k dispozici speciální trackovací odkaz, případně nástroje k propagaci různých stránek na daném e-shopu. Často také můžete stáhnout připravené bannery a informace o daných produktech.

Mezi největší prodejce, kteří nabízí v České republice affiliate program, patří jednoznačně Alza.cz, přes kterou lze propagovat v zásadě vše, protože má opravdu obrovský záběr v tom, co lze na Alze koupit. Mezinárodně je pak největší mogul Amazon.

Existují také celé affiliate sítě, které shromažďují a starají se o veškerou administraci affiliate programů desítek nebo i stovek prodejců. Vy se tak přihlásíte do této sítě a jen si vybíráte prodejce, které chcete propagovat. Jmenovat můžu třeba eHub (nejlepší pro české firmy) nebo CJ.com (mezinárodní affiliate síť).

Za co dostává partner zaplaceno

Podíváme se, na jaká affiliate partnerství můžeme typicky narazit a za co tedy dostaneme zaplaceno. Podívejte se vždy, jaké jsou podmínky daného programu a jestli je pro vás výhodnější ta nebo ona varianta.

Pay Per Sale (platba za prodej)

Nejklasičtější forma spolupráce (řekl bych zpravidla také nejvýhodnější, pokud se zaměřujeme na výkon). Partner přes odkazy „nažene“ zákazníky, a provize je vyplacena až ve chvíli, kdy se uskuteční prodej. Procento provize závisí typicky na prodaném produktu, někdy se mohou procenta lišit položka od položky.

Pay Per Lead (platba za kontakt)

Trochu komplexnější forma, která se tak často nevidí. Prodejce platí za to, když uživatel provede žádanou akci, která nemusí být nutně prodej. Typicky na sebe zanechá platný kontakt, vyplní dotazník, přihlásí se ke zkušební verzi nebo něco podobného. Pay per lead provize je typicky fixní, takže nejde o procenta z prodeje, ale prostě předem daná částka.

Pay Per Click (platba za klik)

Pokud uživatel klikne na odkaz, je vyplacena provize. Může se hodit ve chvíli, kdy je konverzní poměr, tedy poměr mezi návštěvou a skutečným prodejem, velmi nízký, ale za kliknutí také nejsou vypláceny velké peníze, zpravidla půjde maximálně o jednotky korun.

Affiliate má i svá velká úskalí

Možná by se mohlo zdát, že propagace přes partnerské odkazy je perfektní, ale i tento typ spolupráce má svá poměrně zásadní úskalí, na která je dobré myslet a se kterými je potřeba počítat.

Nemáme kontrolu nad procentem provize nebo dobou, kdy je zákazník v našem programu

Můžeme spustit kampaň, očekávat X návštěvnost a Y zisk, ale prodejce v podmínkách sníží procenta provize. Stejně tak můžeme propagovat a očekávat, že budou případní zákazníci v našem affiliate navždy a my z nich budeme mít provizi opakovaně, ale prodejce toto pravidlo změní a dobu zkrátí, případně affiliate zcela uzavře. To se prostě děje a není nic moc, co s tím můžeme dělat.

Zažil jsem velmi výrazné změny podmínek affiliate programů doslova ze dne na den (a opravdu extrémně prasáckým způsobem), ale také okamžité uzavření celého affiliate programu. Všechny odkazy, propagace, kampaně a cokoliv dalšího jsou tak najednou z hlediska našich zisků zcela k ničemu.

Partnerství
Foto: Pixabay.com

Jsme závislí na kvalitě webu prodejce

Přilákat na náš web návštěvnost je obtížné, následně pomocí odkazu předat čtenáře prodejci je ještě složitější. Ve chvíli, kdy potenciální zákazník přejde na web prodejce, ovšem zcela ztrácíme nad tímto člověkem kontrolu, a musíme spoléhat na to, že prodejce má vše technicky v pořádku a zákazníka po cestě za koupí čehokoliv nečekají žádné složité překážky. Pokud ano, ani náš sebelepší obsah prostě nepomůže a my provizi nikdy nezískáme.

Samozřejmě si můžeme vše ozkoušet předem a na případné chyby upozornit (přeci jen by se mělo jednat o partnerský program, tedy úspěch náš leží i na bedrech prodejce, takže chceme pomoci, kde to jen jde), ale i tak je to nepříjemné a opravy nebo změny k lepšímu často v lepším případě trvají dlouho, v horším se nestanou nikdy.

Některé provize se prostě ztratí

Někdy kvůli technickým chybám nelze správně zařadit zákazníka do affiliate programu, někdy člověk sice nakoupí díky nám, ale na web prodejce se dostal napsáním adresy do adresního řádku. Důvodů, proč i zákazník, ze kterého bychom měli dostat provizi, nespadne do našeho affiliate, je řada. V lepším případě jde opravdu o technickou závadu, ale i my, jakožto partneři, prostě musíme věřit prodejcům, že prodeje a provize opravdu přiznají.

Někdy máme k dispozici podrobné statistiky o proklicích, prodejích, provizích a tak dál, ale někdy nic takového k dispozici není, takže se musíme prostě spoléhat na to, že nebude provize snížena, nebo alespoň nebude snížena o moc. Nechci být v tomto cynik, ale zase nemám ani utopickou představu o tom, že prodejci přiznají 100 % prodejů a tedy i provizí pro partnery.

Tady je důležité vybírat si ty prodejce, kteří jsou opravdu důvěryhodní a vybudovali si dobré jméno, tedy ani nebudou mít kdovíjakou motivaci si toto jméno kazit okrádáním partnerů.

Co je linkbuilding
Foto: Pixabay.com

Složitější linkbuilding

Weby, které se soustředí pouze na affiliate, obvykle nemají zase tolik obsahu, na který by lidé chtěli přirozeně odkazovat. Recenze a propagační materiály prostě nejsou na linkbuilding nic moc. Je potřeba na toto myslet a kromě propagace sepsat i články, které jsou opravdu užitečné/vtipné/skvěle napsané.

Weby zaměřené na affiliate se musí o linkbuilding aktivně starat, což je práce a investice navíc.

Nudná tvorba obsahu

Pokud se o blog staráte sami, asi se nevyhnete tomu, že většina obsahu bude nějaká přímá forma propagace. Psát tohle každý den je nuda, a osobně raději vymyslím nějaké téma (jako třeba článek o tom, co je to affiliate marketing), o kterém pak píšu, i když tu zrovna není příležitost umístit nějaké partnerské odkazy.

Weby zaměřené na affiliate obvykle jsou prostě propagace, a na kvalitní obsah majitelé často kašlou a moc se mu nevěnují. Z hlediska kvality článků tak tyto weby velmi trpí. Nemusí jít o pravidlo, ale je potřeba myslet na to, že psát pouze a jenom propagační články nebývá dobrá cesta, a je potřeba toto vybalancovat i o velmi kvalitní a informativní obsah.

Méně příležitostí k psaní obsahu

Affiliate je nejvýhodnější ve chvíli, kdy lidé přijdou a už mají zájem o nákup, jen třeba chtějí přečíst poslední recenzi nebo názor někoho z oboru. Klíčová slova, přes která ovšem tito lidé přijdou, jsou ale vzácnější a mnohem konkurenčnější.

Sezonovost

Různé části roku přinášejí poklesy i nárůsty návštěvnosti. Zatímco u zpeněžení přes zobrazování reklam je pokles hlavně v návštěvnosti, u affilu jde navíc i o nákupy produktů, které ročním obdobím podléhají často o dost více.

Můžete psát o něčem, co sezonovosti zase tak moc nepodléhá (třeba blog o technice zase tak moc sezónní nebude), ale spíše budete mít opravdu dobrá, ale také opravdu špatná období. A nic moc s tím neuděláte, protože takhle sezonovost funguje.

Jak se stát úspěšným affiliate partnerem

Vytvořte si vztah s vašimi čtenáři

Váš blog se typicky týká velmi úzkého tématu, zvlášť pokud na web píšete úplně sami. Nejde psát o všem, a pokud někdo na váš web zavítá, měl by vědět, co asi tak najde a na jaké téma se zaměřujete. Typicky pak půjde o téma, které vás samotné baví, o kterém víte, a u kterého znáte své publikum. To umožní si vybudovat jistý vztah a psát právě pro publikum, pro které píšete.

Právě to, že jste členem nějaké komunity, vám pomůže psát poutavé články, kdy se navíc čtenáři budou moci spolehnout na to, že píšete odborně na dané téma. Konverze se zvýší, vy vyděláte, a zákazníci budou rádi, že jste jim doporučili něco, co opravdu využili. Je to daleko lepší, než se nesoustředit na nic a propagovat obrovskou škálu produktů, aniž by bylo jasné, že jste sami odborníky.

Začněte recenzovat produkty a služby.

Zaměřte se na recenzování produktů a služeb, které spadají do vašeho niche. Poté s využitím vztahu, který jste si vytvořili se svým publikem, a svého postavení odborníka sdělte čtenářům, proč by pro ně bylo výhodné zakoupit produkt nebo službu, které propagujete.

Lze recenzovat téměř cokoli, protože v zásadě na cokoliv existuje nějaký partnerský program. Může jít o fyzické produkty, software nebo třeba hotely (pokud máte třeba blog o cestování). Váš obsah ale musí být kvalitní, a abyste si vybudovali důvěru, tak i recenze musí odpovídat realitě. Chválit vše do nebes, jen aby se uskutečnil prodej, může MOŽNÁ chvilku fungovat, ale čtenáři se k vám opravdu rádi vracet nebudou.

Pečlivě vybírejte, co budete propagovat a na co budete odkazovat

Bez ohledu na to, jak dobré jsou vaše pisatelské nebo obecně marketingové dovednosti, na špatném produktu vyděláte méně peněz než na hodnotném. Než začnete cokoliv propagovat, věnujte trošku času tomu, abyste si ověřili, že jde o něco kvalitního, o co je zájem. Stejně tak si ohlídejte, aby i prodejce byl důvěryhodný a cesta k nákupu pro zákazníky bezproblémová.

Sledujte aktuální trendy

V oblasti affiliate marketingu je velká konkurence. Mnohdy nejde o to napsat články zaměřené na klíčová slova, na která již píše stovka konkurentů několik let, ale naopak vychytávat trendy, o kterých zatím nikdo nepíše.

Máte blog o technice a čekáte, že se za rok začne prodávat nějaký nový telefon? Proč nevytvořit a neaktualizovat pravidelně článek opravdu s velkým předstihem. Každou novinku můžete do článku dopsat a nakonec stránku obohatit o recenzi. Můžete se tak snadněji umístit ve vyhledávání a získáte tak velkou konkurenční výhodu.

Affiliate nebo zobrazovaná reklama?

V zásadě platí, že blogy vydělávají takřka vždy nějakou kombinací affiliate partnerství a zobrazovanou reklamou. Používat obojí, kde to dává smysl, je tedy nejlepší cesta k tomu, aby web začal vydělávat. Co kdybych si ale měl vybrat?

Budu myslím v drtivé menšině, ale osobně mám raději zobrazovanou reklamu. Affiliate přináší spoustu skvělých možností, ale pro mě osobně je důležité i ono psaní obsahu. Roky jsem psal články zaměřené na weby, které měly 100 % profitu z affiliate programů, takže to není tak, že bych s tím neměl zkušenosti. Po zhodnocení všeho mi ale prostě vyhovuje nacházet si témata ze všech možných směrů a oborů, než cílit takřka jen na prodejní klíčová slova. I když tak affiliate používám, když je to vhodné, jen opravdu velmi zřídka napíšu článek pouze z důvodu, aby vydělával přes nějaký partnerský program.

Samozřejmě to neznamená, že affiliate je něco, co bych nevyužíval, ale obvykle spíše tam, kde je příležitost. Raději píšu, o čem chci, a pokud na daný článek chodí lidé, reklama vydělává takříkajíc na autopilota. Třeba ne moc na každého člověka, ale vydělává, a mám daleko lepší a větší záběr témat, o kterých mohu psát, což je něco, co mi více vyhovuje.

Jak ale říkám, tuším, že budu jeden z mála, kdo raději blogem vydělává z reklam, než z affiliate. Obojí je ale velmi pěkný způsob zpeněžení a takřka vždy se dostanete do stavu, že budete využívat kombinaci obojího, jen pak záleží podle tématu blogu, čeho bude více.

0 0 hodnocení
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button