TechnickéTvorba obsahuZpeněžení

10 důvodů, proč se vyhnout Blogspotu, Webnode či WZ.cz

Ani na začátku blogování nechoďte zkratkami

Začínáte se svým prvním blogem, nevíte moc, jak začít, nechcete řešit, jak koupit doménu nebo pořídit webhosting, případně nechcete do svého investovat peníze? Asi narazíte na možnost, jak si na blogovacích platformách zdarma web založit během pár minut a zdarma. Mezi podobné platformy patří třeba Blogspot (Blogger) přímo od Googlu (Blogger je platforma, Blogspot pak doména, ale v zásadě jde o to samé), Webnode, wz.cz nebo další..

Moje rada? Obloukem se jim vyhněte. Nestojí to za to, opravdu ne. Může být založení prvního webu a vše okolo vypadat alespoň na začátku jako nepřekonatelná překážka? Ano. Může trvat dny nebo i týdny, než reálně dáte web dohromady (a to i když nic nemusíte nic programovat)? Ano. Stále byste se měli vyhnout Blogspotu a spol? ANO!

Možná vám teď dává smysl si web na těchto platformách zdarma postavit, a existují případy, kdy to opravdu dává smysl, ale jestli jste zavítali na tento web a chcete se dozvědět, jak se to má dělat správně (nebo alespoň ne úplně špatně), nechte si poradit a Blogspotu, Webnode nebo WZ.cz a podobné prostě nepoužívejte, alespoň ne ve variantě, když pak web běží na adrese typu něco.webnode.cz, něco.wz.cz nebo něco.blogspot.com.

Podíváme se na 10 důvodů, proč se jim vyhnout, přestože mohou pro začínající blogery vypadat velmi přitažlivě a smysluplně. Ve článku budu často používat v zásadě jen slovo Blogspot, Webnode nebo Webzdarma (tedy wz.cz), ale mám tím na mysli všechny podobné služby. Tyhle jsou ale největší, tak je také nejvíce zmiňuji.

Speciální případ v podobě Webzdarma.cz (wz.cz) – alespoň jde nainstalovat WordPress

Webzdarma nabízí webhosting, který může být také zadarmo. Na rozdíl od Blogspotu nebo Webnode je ale možné si nainstalovat WordPress, nahrát šablony, rozšíření a tak dál. Web tak v praxi vypadá, jak chcete, ALE pořád je tu ten problém, že fungujete na doméně něco.wz.cz, a ve verzi zdarma budete mít na webu automaticky vloženou reklamu, která nevydělává vám a obecně vždy bude kazit uživatelský dojem (je to prostě nutné zlo, a když už ho na webu máte, tak aspoň chcete nějaké ty $$$).

Stále jde podle mě o hroznou věc, ale alespoň díky možnosti instalace WordPressu můžete lépe upravovat vzhled webu a i překlopení na vlastní doménu je snadnější díky možnosti zálohy databáze nebo souborů (můžete si tedy odškrtnout body 8 a 10), ale jinak všechny body, které zmiňují níže, stále platí (plus je tu pár bodů dalších, které souvisí s místem pro web nebo maximálním přenosem dat měsíčně) a rozhodně bych se této službě také vyhnul. 

10 důvodů, proč se vyhnout Blogspotu (Bloggeru), Webnode nebo wz.cz

1) Utrpí tím vaše značka a důvěryhodnost

Žádná úspěšná značka prostě nemá web na Blogspotu. Opravdu ani jedna. Existují (alespoň trochu) úspěšní blogeři, kteří mají web na Blogspotu? Asi ano, ale je jich drtivá menšina. To, že máte svůj web, blog nebo eshop na některé z podobných platforem o vás vypoví to, že:

  • To se svým webem nemyslíte vážně
  • Myslíte pouze krátkodobě a jdete po jednoduchých a nefunkčních řešeních
  • Svým webem nevyděláte svým žádné peníze
  • Moc nevíte, co děláte / jste začátečníci v oboru

Možná přeháním, ale nemyslím si. A jestli přeháním, tak opravdu ne moc.

Pokud jste alespoň malinko v myšlence založení blogu seriózní, tak prostě musíte mít web na své vlastní doméně (která stojí do 200 Kč ročně). Webhosting je pak dalších dejme tomu 500 Kč ročně. Celkem se všeho všudy vejdete zcela pohodlně do 100 Kč měsíčně se vším všudy, a váš web bude vypadat velmi dobře a bude na doméně, kterou si vyberete.

Využití redakčních systémů jako jsou WordPress, Wix, Joomla nebo dalších podobných je zdarma. Hlavně na WordPressu jsou postaveny i ty nejlepší a nejnavštěvovanější weby světa, proto bych ho z čistím srdcem doporučil každému blogerovi a určitě nešlápnete vedle. Spuštění webu je otázkou hlavně naklikání a nastavení, a pokud chcete, můžete mít i velmi pěkný web bez finanční investice do čehokoliv. Přechod na premiovější design je pak snadný a bezbolestný (o tom ale až dále).

SEO
Foto: Computer vector created by macrovector – www.freepik.com

2) Vyhledávače nemají tyto platformy zdarma v lásce

Je to s podivem, ale blogovací platforma Blogger, kterou spravuje sám Google, se nelíbí dokonce ani vyhledávači od Googlu. Stejně tak Seznamu nebo jakémukoliv jinému trošku relevantnímu vyhledávači. Sami to vyzkoušejte a uvidíte, že weby na Blogspotu, Webnode WZ.cz a dalších free platforem prostě nenajdete. Alespoň ne, pokud jde o trochu hledanější klíčová slova nebo alespoň lehce konkurenční odvětví. Možná se vám zadaří a sem tam nějaký web na těchto platformách najdete, ale bude jich naprostá menšina.

Používáním podobných platforem si prostě zabijete SEO. A i když budete mít perfektní a hodnotný obsah, bude se vám stejně tento blog složitě dostávat na přední příčky vyhledávačů.

3) V zásadě zapomeňte na linkbuilding

Budování zpětných odkazů, tedy linkbuilding, je poměrně důležitou součástí našich aktivit, hlavně když už máme úspěšný blog a chceme překonávat konkurenci. Získávat hodnotné odkazy je složité i tak, protože blogeři jsou vždy skeptičtí k tomu, aby na někoho odkazovali (mohou pomoci konkurenci, možná by za odkaz mohli chtít nějaké peníze, možná se jim prostě nechce).

Chtít odkaz na seriózní web je složité, ale chtít odkazy na weby běžící na Blogspotu, Webzdarma nebo Webnode je takřka nemožné. Vaše autorita je tímhle prostě hodně podkopána, viz bod číslo 1), a odkazové portfolio se bude budovat hodně hodně složitě. U překonávání konkurence budete vždy plavat proti proudu ve velmi zásadní oblasti úspěšného blogu.

4) Nízká autorita webu

Linkbuilding a SEO obecně mají zvyšovat autoritu webu. To, jak důvěryhodný web a informace na něm jsou. Hlavně Google, ale i další vyhledávače, daleko více lpí na tom, aby web byl autoritativní, psali na něj lidé, kteří opravdu vědí, o čem mluví, a podle toho vytváří výsledky vyhledávání. Hlavně témata jako peníze a zdraví vyžadují extrémně vysokou autoritu.

Díky autoritě se mohou obrovské weby umisťovat na prvních příčkách výsledků vyhledávání i s relativně nekvalitním obsahem na velmi vyhledávaná klíčová slova. Na Webnode, Webzdarma nebo Blogspotu se vám získání vysoké autority prostě nepodaří.

5) Vámi napsaný obsah není tak úplně váš

Jestli využíváte Blogspot, WZ.cz nebo Webnode, můžete roky psát obsah, vydávat příspěvky, ladit SEO nebo linkbuilding, a tohle všechno může být během okamžiku pryč. Společnosti, které tyto platformy provozují, mohou kdykoliv vše smazat, a my s tím vůbec nic neuděláme, protože na to prostě mají právo. Obsah je tedy sice váš, ale společnosti ho mohou kdykoliv smazat nebo vám k němu zamezit přístup.

Jen tenhle důvod by měl být dostatečně pádný k tomu se těmto platformám vyhnout.

Pokud máte svoji doménu, své databáze a soubory, tohle se nemůže stát. I kdyby se řekněme webhosting rozhodl smazat všechny soubory vašeho webu, stále můžete web celkem bez větších obtíží rozjet na webhostingu jiném, protože obsah i soubory prostě máte vy také u sebe (pokud tedy poctivě zálohujete).

6) Musíte se řídit různými podmínkami

Abyste těchto platforem zdarma mohli využívat, musíte dodržovat nejen podmínky zákonné, ale ještě podmínky nastavené společnostmi, které tyto platformy provozují. Pokud podmínky společnosti nedodržíte, můžete o blog nenávratně přijít, viz bod 5).

Říkáte si, že nic neporušujete? Tyto společnosti to možná budou vidět jinak. Navíc se podmínky mohou změnit. Dnes je sice v pořádku blogovat o něčem, ale za pár let už třeba ne. Co se stane? Asi není potřeba opakovat.

zpenezeni blogu je slozite
Foto: Business vector created by freepik – www.freepik.com

7) Ohledně zpeněžení máte svázané ruce

Například Blogspot (Blogger) omezuje, jak můžete vydělávat blogem peníze. Ano, můžete používat affiliate odkazy nebo reklamního programu AdSense (také od Googlu), ale jestli chcete nasadit nebo vyzkoušet něco jiného, máte smůlu. AdSense je sice naprosto v pořádku a v zásadě se dá říci, že jde o zlatý standard zobrazování reklam, ale proč mít navždy svázané ruce? Co kdyby se objevila nová služba nebo reklamní síť, kterou byste chtěli nasadit? Smůla, nejde to.

Na vlastní doméně jste pány vy. Můžete zkoušet různé reklamní sítě a monetizovat podle toho, jak VY uznáte za vhodné, ne jak vám někdo jiný řekne.

8) Vzhled webu je pouze předdefinovaný

Ano, Blogspot nebo Webnode nabízí šablony, které nevypadají úplně hrozně, ale i sebekrásnější šablona nebude vyhovovat všemu, co chceme. Design a uživatelský dojem z webu se posouvá, a my bychom měli aktivně hledat, jak web zlepšovat a dělat ho pro čtenáře ještě lepším. Ano, u WordPressu všechno nejde na jedno kliknutí a ve skutečnosti je potřeba si se vzhledem webu vyhrát, ale to je dobrá zpráva. Nejste svázáni v zásadě ničím. Můžete si vybrat šablonu, která vypadá skvěle, a vy si ji pak přizpůsobíte svým potřebám, přidáte, co chybí nebo uberete, co přebývá.

Pokud něco takového vyzkoušíte u Blogspotu, nedopadne to dobře. Na výběr je sice z pár desítek šablon, ale většinou se liší jen barvami. Můžete si sice naklikat pár postranních panelů a máte jakous takous volnost v tom, jaký obsah se zobrazuje kde, ale i tak je vše extrémně svazující. Navíc ani nelze říci, že by předpřipravené šablony byly kdovíjak nádherné, že by nebylo potřeba s nimi něco dále dělat.

Jestli chcete mít web podle sebe, je potřeba se tomu trochu pověnovat. Předpřipravená řešení mohou vypadat relativně lákavě, ale opravdu to za to nestojí, a čím více budete o blogování a tvorbě webu vědět, tím spíše se budete od platforem zdarma držet dál.

9) Blogy na platformách zdarma jsou často jen spam

Hned v prvním bodu jsem psal, že blogy na doménách něco.blogspot.com a podobné nejsou moc autoritativní. Často totiž lidé podobné blogy vytvářejí jen s cílem vytvořit pár stránek, ze kterých uměle odkazují na svůj skutečný web. Tím se snaží zvýšit autoritu svého reálného webu pomocí pochybných linkbuildingových technik, které mohou v praxi vést i k penalizaci, pokud se jich využívá až moc.

Vy si sice chcete založit plnohodnotný blog, ale proč to dělat na platformě, která je tak často využívána ke spamu?

10) Přechod na vlastní doménu? Hodně štěstí

Řekněme, že si chcete nějakou platformu zdarma vyzkoušet a časem se třeba přesunout. Proč ale? Jednotlivé stránky budete přesouvat jednu po druhé. I se správným přesměrováním (které tyto platformy, pokud dobře vím, stejně neumožňují) ztratíte část svých čtenářů a případně i pozice ve vyhledávačích, pokud jste se nějakým zázrakem vyšvihli na první příčky, viz bod 2).

Překlopení obsahu kamkoli jinam bude noční můra. Nepůjde jen o ctrl+c ctrl+v, ale znovunastavení všech možných věcí, přenahrání obrázků nebo úpravu všech odkazů. Strávíte tím moře času a bohužel prostě přijdete klidně i o měsíce progresu, které jste tvorbou obsahu strávili. Možná se váš obsah zase dostane na dobré pozice ve vyhledávačích, ale bude to trvat. Pokud navíc uvidíte, že ani po měsících usilovného sebevzdělávání a psaní obsahu na váš web prostě nikdo nechodí, dost možná vás to demotivuje. Což je škoda, když třeba píšete opravdu dobře, ale jen jste na začátku udělali rozhodnutí si blogování usnadnit.

Neplýtvejte tak svým časem a prostředky na něco, co prostě nefunguje. Pokud by šlo o skvělou cestu, jak začít blogovat, našli byste spoustu úspěšných blogů a nadšené reakce těch, kteří si takto vydělávají hromady peněz. Problém je, že toto prostě není cesta a nikoho takového úspěšného nenajdete (nebo jde o tak vzácný úkaz, že nejde realisticky spoléhat na to, že úspěch zopakujete).

Pověnujte se tomu, jak založit web na vlastní doméně. Nechte si poradit, čtěte články (třeba na tomto webu) a rady těch, kteří o tom něco vědí, a nebojte se, že to proste bude chvíli trvat. Kdyby bylo vydělávání si blogem tak snadné, dělal by to každý. Jako u každého úspěchu je ale potřeba vše podložit prací, odhodláním, a také se vyhýbat zkratkám, u kterých tak akorát naběhneme do cihlové zdi.

Další důvody, proč opravdu ne

Tím výčet negativ úplně nekončí, jen se mohou týkat spíše té nebo oné platformy:

  • Nemáte kontrolu nad komentáři a snadno se blog zahltí spamem
  • Omezení počtu znaků u různých typů příspěvků
  • Omezené místo na soubory
  • Žádná zákaznická podpora

Jsem až moc negativní?

Možná článek vyzní jako naprostý hejt, ale bohužel to jinak myslím napsat nejde. Existují případy, kdy jsou podobné platformy užitečné? Určitě. Napadají mě dočasné weby třeba o menších akcích, kdy se opravdu nikdo nemůže věnovat webu, a nemá moc smysl platit odborníky. Využít v tomto případě předpřipravené řešení, které je ok, se zdá jako správný krok. Když je pak web smazán, ničemu to nevadí. Web navíc neslouží sám o sobě ke vydělání peněz reklamou nebo affiliate partnerstvím, a ani se s ním typicky nepočítá pro SEO.

Určitě vás napadnou i další případy, kdy je použití v pořádku a dává smysl. Ale pokud jde o založení seriózního webu, tak tady bohužel musím pouze a jenom varovat.

Zabité SEO, nízká autorita, špatné nebo žádné zpeněžení, ale také možnost o blog v mžiku přijít – to všechno jsou naprosto zásadní body, proč je opravdu výrazně lepší raději se spuštěním blogu malinko vyčkat a vše se alespoň základně naučit, než jít cestou, která nikam nevede, a která nakonec způsobí problémy, pokud to s blogem myslíte alespoň malinko vážně.

0 0 hodnocení
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button